Оцінювання результатів навчання
за програмою
«Російська мова і література. Інтегрований курс.
10-11 класи»
Письмове монологічне мовлення.
Письмове
висловлювання (есе)
Перевіряються
вміння:
·
формулювати
основну тезу есе;
·
виявляти певний
рівень обізнаності з теми, яка висвітлюється в есе;
·
наводити
доречні аргументи та приклади з метою переконливого
обґрунтування висловленої тези;
·
дотримуватися
логіки, цільності та послідовності у викладі власної позиції;
·
формулювати
висновок, який відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі
сформульованої тези, аргументів і прикладів;
·
дотримуватися
граматичних, орфографічних та пунктуаційних норм.
Перевірка здійснюється фронтально.
Матеріалом
для письмового есе можуть бути: теми,
сформульовані на основі попередньо обговореної
проблеми, життєвої ситуації, прочитаного та проаналізованого художнього твору.
Одиниця
контролю: письмове висловлювання учнів, укладене в жанрі есе.
Орієнтовний
обсяг есе 200- 250 слів.
Оцінювання.
За письмове есе ставлять одну оцінку. Оцінка є
середнім показником набраних балів за зміст і мовне оформлення роботи.
Наприклад, якщо учень за зміст письмової роботи одержав 12 балів, а за її мовне
оформлення – 8, то підсумковою оцінкою за цей вид діяльності має бути 10 балів.
Якщо загальна сума балів не ділиться без залишку, то підсумковим балом є заокруглене ціле число.
Оцінювання есе оцінюють за
такими критеріями:
·
початковий рівень – 1, 2, 3 бали одержують учні, які не
формулюють тези
або формулюють
тезу, яка не відповідає запропонованій темі; не наводять жодного аргументу або наведені
аргументи не є доречними; приклади не
вмотивовані чи зовсім відсутні; логіки
викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає.
Висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; не
пов’язаний з аргументами та прикладами або зовсім відсутній.Учні припускаються значної кількості помилок у мовному оформленні;
·
середній рівень – 4, 5, 6 балів одержують учні, які, не формулюють тези вправно, проте у роботі є ключові слова, які
демонструють розуміння теми у цілому; аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент
перефразовує зміст першого. У прикладах наявні фактичні помилки. Приклади з
історії, суспільно-політичного чи власного життя не є достатньо вмотивованими.
Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та
прикладами. Текст есе відзначається певною зв’язністю,
але збідненим змістом, недостатньо вправним слововживанням, наявністю помилок у
мовному оформленні;
·
достатній рівень – 7, 8,
9 балів одержують учні, які формулюють
тезу, але припускаються окремих відхилень від теми, наводять принаймні один
доречний аргумент. Один з аргументів учні підкріплюють принаймні одним
прикладом з художньої літератури. Один з аргументів не є досить доречним щодо сформульованої тези; не
чітко прослідковується мотивація наведення прикладу. У прикладах відсутні
фактичні помилки. У роботі є незначні порушення логічності, цілісності,
послідовності й несуперечливості розвитку думки, у цілому прослідковується
загальна логіка викладу. Висновок
відповідає тезі та пов’язаний з аргументами та прикладами; наявні окремі помилки у мовному оформленні;
·
високий рівень – 10, 11, 12
балів одержують учні, які чітко формулюють тезу; підтримують, або спростовують
запропоновану думку, пропонують компромісний варіант, висувають дві тези, аргументуючи
кожну, одночасно і підтримуючи, і спростовуючи запропоновану думку; наводять
принаймні два доречні й переконливі аргументи; наводять принаймні один доречний
приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного
життя. Один з аргументів
учні підкріплюють принаймні одним розгорнутим, добре
поясненим прикладом з художньої літератури, може бути
приведена цитата з приведеного твору літератури. Наведені приклади логічно
розвивають аргументацію. У цілому висловлення демонструє зосередженість на
обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки
(логічність і послідовність викладу). Висновок відповідає запропонованій темі й
органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів. Учні
припускаються окремих помилок у мовному оформленні. Під час
оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності роботи
2 (дві)
негрубі помилки рахують як 1 (одну) грубу.
До негрубих зараховують такі помилки:
·
у написанні великої літери в складних
власних назвах;
·
у випадках написання разом і окремо
префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
·
у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто
інший …);
·
у випадках, коли замість одного
розділового знака поставлений інший;
·
у пропуску одного зі сполучуваних
розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.
Негрубу орфографічну й негрубу
пунктуаційну помилки не
сумують і не зараховують як 1 (одну) грубу.
Бали у межах кожного рівня диференціюються залежно від змістового
наповнення усного / письмового
висловлювання, комунікативної спрямованості, якості його мовного оформлення.
При оцінюванні грамотності есе
враховуються:
·
помилки, що порушують лексичні та граматичні
(морфологічні, словотворчі та синтаксичні) норми;
·
помилки, що порушують стилістичну єдність тексту;
·
орфографічні та пунктуаційні помилки.