субота, 2 листопада 2019 р.

  Оцінювання результатів навчання

 за програмою  

«Російська мова і література. Інтегрований курс. 

10-11 класи» 

Письмове монологічне мовлення.
Письмове висловлювання (есе)
     
   Перевіряються вміння:
·        формулювати основну тезу есе;
·         виявляти певний рівень обізнаності з теми, яка висвітлюється в есе;
·         наводити доречні аргументи та приклади з метою  переконливого обґрунтування  висловленої тези;
·         дотримуватися логіки, цільності та послідовності у викладі власної позиції;
·         формулювати висновок, який відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів;
·         дотримуватися граматичних, орфографічних та пунктуаційних норм.
Перевірка здійснюється фронтально.
Матеріалом для письмового есе можуть бути: теми, сформульовані на основі попередньо обговореної проблеми, життєвої ситуації, прочитаного та проаналізованого художнього твору.
Одиниця контролю: письмове висловлювання учнів, укладене в жанрі есе.
Орієнтовний обсяг есе  200- 250 слів.
Оцінювання.
За письмове есе ставлять одну оцінку. Оцінка є середнім показником набраних балів за зміст і мовне оформлення роботи. Наприклад, якщо учень за зміст письмової роботи одержав 12 балів, а за її мовне оформлення – 8, то підсумковою оцінкою за цей вид діяльності має бути 10 балів. Якщо загальна сума балів не ділиться без залишку, то підсумковим балом є заокруглене ціле число.
Оцінювання есе оцінюють за такими критеріями:
·         початковий рівень – 1, 2, 3 бали одержують учні, які не формулюють тези або формулюють тезу, яка не відповідає запропонованій темі; не наводять жодного аргументу або наведені аргументи не є доречними; приклади не вмотивовані чи зовсім відсутні; логіки викладу, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки немає. Висновок не відповідає сформульованій у власному висловленні тезі; не пов’язаний з аргументами та прикладами або зовсім відсутній.Учні припускаються значної кількості помилок у мовному оформленні;
·         середній рівень – 4, 5, 6 балів одержують учні, які, не формулюють тези вправно, проте у роботі є ключові слова, які демонструють розуміння теми у цілому; аргументи дублюють один одного, тобто другий аргумент перефразовує зміст першого. У прикладах наявні фактичні помилки. Приклади з історії, суспільно-політичного чи власного життя  не є достатньо вмотивованими. Висновок лише частково відповідає тезі або не пов’язаний з аргументами та прикладами. Текст есе  відзначається певною зв’язністю, але збідненим змістом, недостатньо вправним слововживанням, наявністю помилок у мовному оформленні;
            
·                           достатній рівень – 7, 8, 9 балів одержують учні, які  формулюють тезу, але припускаються окремих відхилень від теми, наводять принаймні один доречний аргумент. Один з аргументів учні підкріплюють принаймні одним прикладом з художньої літератури. Один з аргументів не є  досить доречним щодо сформульованої тези; не чітко прослідковується мотивація наведення прикладу. У прикладах відсутні фактичні помилки. У роботі є незначні порушення логічності, цілісності, послідовності й несуперечливості розвитку думки, у цілому прослідковується загальна логіка викладу.  Висновок відповідає тезі та пов’язаний з аргументами та прикладами; наявні окремі помилки у мовному оформленні;
·                           високий рівень – 10, 11, 12 балів одержують учні, які чітко формулюють тезу; підтримують, або спростовують запропоновану думку, пропонують компромісний варіант, висувають дві тези, аргументуючи кожну, одночасно і підтримуючи, і спростовуючи запропоновану думку; наводять принаймні два доречні й переконливі аргументи; наводять принаймні один доречний приклад або з історії, або із суспільно-політичного життя, або з власного життя. Один з аргументів учні підкріплюють принаймні одним розгорнутим, добре поясненим прикладом з художньої літератури, може бути приведена цитата з приведеного твору літератури. Наведені приклади логічно розвивають аргументацію. У цілому висловлення демонструє зосередженість на обговорюваній проблемі, цілісний, послідовний і несуперечливий розвиток думки (логічність і послідовність викладу). Висновок відповідає запропонованій темі й органічно випливає зі сформульованої тези, аргументів і прикладів. Учні припускаються окремих помилок у мовному оформленні.         Під час оцінювання орфографічної й пунктуаційної нормативності   роботи 
               2 (дві) негрубі помилки рахують як 1 (одну) грубу.
             До негрубих зараховують такі помилки:
·                            у написанні великої літери в складних власних назвах;
·                            у випадках написання разом і окремо префіксів у прислівниках, утворених від іменників з прийменниками;
·                            у випадках нерозрізнення не/ні (не хто інший / ніхто інший …);
·                            у випадках, коли замість одного розділового знака поставлений інший;
·                            у пропуску одного зі сполучуваних розділових знаків або в порушенні їхньої послідовності.
                     Негрубу орфографічну й негрубу пунктуаційну помилки не 
              сумують і не      зараховують як 1 (одну) грубу
        Бали у межах кожного рівня диференціюються залежно від змістового наповнення усного / письмового висловлювання, комунікативної спрямованості, якості його мовного оформлення.
            При оцінюванні грамотності есе враховуються:
·                            помилки, що порушують лексичні та граматичні (морфологічні, словотворчі та синтаксичні) норми;
·                            помилки, що порушують стилістичну єдність тексту;
·                            орфографічні та пунктуаційні помилки.